Аквапланинг – какво е то, как да реагираме и как да се предпазим?

Аквапланинг – какво е то, как да реагираме и как да се предпазим?
Какво е аквапланинг
Аквапланинг възниква на мокра настилка, когато наличие на воден слой между асфалта и гумата нарушава доброто сцепление и от там стабилността и сигурността на превозното средство. 

 4.3 от 58 гласа

Имате възможност да оцените тази статия!

Когато гумата не може да измести достатъчно вода от пътя в момента на контакт с настилката при движение, автомобилът се издига в различна степен. Това не винаги е толкова забележимо, но в много случаи започва неконтролируемо да се пързаля (ефект шейна) и става неуправляем за водача. Ако скоростта е голяма, при навлизане в локва гумата започва да „плува“ върху този участък. Рискът често съществува при дъждовно и влажно време, независимо през кой сезон. Това може да се случи при висока скорост, но също така и при по-ниска, когато гумите не са подходящите за сезона, не притежават нужния протектор, имат износвания, не са достатъчно или пък са прекомерно надути. Влияние имат и други фактори, като окачването на автомобила, неспазването на правилата за навлизане в завои и преминаване през рискови участъци.
При аквапланинг е налице ситуация на сериозна опасност, както за пътниците в автомобила, така и за останалите участници в движението.

Как да реагираме при аквапланинг

Ако това се случи,  на първо място запазете самообладание!  Знайте, че обикновено ефекта трае докато преминете през мокрия участък и скоростта намалее. Много важно е да се реагира правилно, за да се избегнат фатални последствия. По време на аквапланинг НЕ натискайте спирачката и НЕ подавайте газ - така бихте затруднили и забавили овладяването на автомобила.

Избягвайте резки движения с волана, драстична смяна на посоки и не правете опити за рязко спиране и смяна на предавки.
Помнете, че в този момент се движите по инерция от скоростта и тежестта на автомобила. Ако излизайки от аквапланинг предните колелета са под ъгъл, моментът, в който отново правят сцепление с настилката, може да е критичен и да предизвика неочаквана промяна на посока, завъртане или дори преобръщане. Затова, дръжте волана изправен, ако колата е с ръчни скорости, натиснете съединителя и маневрирайте с плавни движения, като се стараете да преминете през аквапланинга по възможно най-права линия.

Изгодно през Април

Аквапланинг – какво е то, как да реагираме и как да се предпазим? II
Ако колата поднесе, коригиращото движение трябва да е първо по посока на поднасянето, а след това леко да се изправи посоката отново напред.

При автомобили с предно предаване натискането на спирачки, освен да дестабилизира, може да причини блокиране на колелетата и двигателя да угасне, а при тези със задно предаване рязкото спиране може да доведе до занасяне.

Ако вече сте навлезли изцяло в такъв участък, не правете опит тепърва да го заобикаляте. Водата оказва съпротивление и снижава скоростта. Когато едното колело е попаднало вече във водата, съществува риск волана да подскочи в ръцете ви и да го изпуснете. За това дръжте стабилно с ръце в положение „10ч. -2ч.“ или „9ч.-3ч.“ (според стрелките на часовника) и оптуснете плавно педала на газта, позволявайки скоростта да се забави.

Ако сте навлезнали в завой, в никакъв случай не подавайте газ и отново дръжте волана стабилно, за да запазите началната траектория на автомобила.

Друг важен момент е спазването на безопасна дистанция от предния автомобил. За такава се смята дистанцията не просто в метри, а равностойната на 3 секунди път.

Как да намалим риска от аквапланинг

Три са основните неща: изрядни гуми, съобразена скоростта и повишено внимание за преценка на пътя.
Гумите на автомобила са конструирани така, че да оптимизират отстраняването на вода от настилката в момента на контакта и по този начин, да осигуряват сцепление с пътя. Това е една от ролите на протекторите, които са съобразени за съответния сезон. За това не използвайте зимни гуми през топлите месеци, нито летни през зимата. Периодично проверявайте дали грайферите са с нужната дълбочина, а когато купувате нови, обръщате внимание на индекса за сцепление на мокра настилка. Помнете, че аквапланинг може да се случи по всяко време на годината.

Колкото по-бърза е скоростта, толкова по-малко време има гумата да разпръсне водата и да осигури стабилност. За това е нужно да се кара със съобразена скорост

Аквапланинг може да ни „подхлъзне“ не само по време или непосредствено след валежии. При сухо време, когато на места има задържана вода поради аварии или други причини за стичане по настилката, също може да ни изненада. Не трябва да забравяме и че вниманието ни винаги трябва да е повишено и заради некачествени пътища. Износеният и загладен асфалт също е предпоставка автомобила по-лесно да поднася. За това е важно да се предвижда състоянието на пътя.

2 Коментара

 Станимир каза: 
  09 април, 2017, 14 ★ 30ч

Ще задам вечният въпрос - при кои гуми е по-далко вероятно да не се получи до аквапланинг, тоест от качеството на гумата влияе ли се или не?

 Карина  каза: 
  09 април, 2017, 20 ★ 30ч

Влияе се. От конструктивна гледна точка има разлики в показатели за сцепление на мокър път при различните модели . Освен това е много важно състоянието на гумата и степента на износване на протекторите. В тази връзка, не се препоръчва използване на гуми втора ръка. Дори да са в рамките на допустимото износване, при влажна настилка разликите между поведението на автомобил екипиран с нови гуми и автомобил, екипиран със същите, но с намалял протектор, е осезаема.

Добавете коментар

(*)
(*)
(*)

Акумулатори


Автоаксесоари


Багажници и тегличи


Електроника и мултимедия


Автокозметика


Автохимия


Масла


Добавки


Измиване и почистване на стъкла


Стелки за кола


Течности


Крушки


Летни гуми


Зимни гуми