Когато гумата не може да измести достатъчно вода от пътя в момента на контакт с настилката при движение, автомобилът се издига в различна степен. Това не винаги е толкова забележимо, но в много случаи започва неконтролируемо да се пързаля (ефект шейна) и става неуправляем за водача. Ако скоростта е голяма, при навлизане в локва гумата започва да „плува“ върху този участък. Рискът често съществува при дъждовно и влажно време, независимо през кой сезон. Това може да се случи при висока скорост, но също така и при по-ниска, когато гумите не са подходящите за сезона, не притежават нужния протектор, имат износвания, не са достатъчно или пък са прекомерно надути. Влияние имат и други фактори, като окачването на автомобила, неспазването на правилата за навлизане в завои и преминаване през рискови участъци.
При аквапланинг е налице ситуация на сериозна опасност, както за пътниците в автомобила, така и за останалите участници в движението.
Как да реагираме при аквапланинг
Ако това се случи, на първо място запазете самообладание! Знайте, че обикновено ефекта трае докато преминете през мокрия участък и скоростта намалее. Много важно е да се реагира правилно, за да се избегнат фатални последствия. По време на аквапланинг НЕ натискайте спирачката и НЕ подавайте газ - така бихте затруднили и забавили овладяването на автомобила.
Избягвайте резки движения с волана, драстична смяна на посоки и не правете опити за рязко спиране и смяна на предавки.
Помнете, че в този момент се движите по инерция от скоростта и тежестта на автомобила. Ако излизайки от аквапланинг предните колелета са под ъгъл, моментът, в който отново правят сцепление с настилката, може да е критичен и да предизвика неочаквана промяна на посока, завъртане или дори преобръщане. Затова, дръжте волана изправен, ако колата е с ръчни скорости, натиснете съединителя и маневрирайте с плавни движения, като се стараете да преминете през аквапланинга по възможно най-права линия.
3 Коментара
Кирил и Методий каза:
26 September, 2020, 18 ★ 54ч
Какви колелета, какви пет лева. Пиши на български!!!
Карина каза:
09 April, 2017, 20 ★ 30ч
Влияе се. От конструктивна гледна точка има разлики в показатели за сцепление на мокър път при различните модели . Освен това е много важно състоянието на гумата и степента на износване на протекторите. В тази връзка, не се препоръчва използване на гуми втора ръка. Дори да са в рамките на допустимото износване, при влажна настилка разликите между поведението на автомобил екипиран с нови гуми и автомобил, екипиран със същите, но с намалял протектор, е осезаема.
Станимир каза:
09 April, 2017, 14 ★ 30ч
Ще задам вечният въпрос - при кои гуми е по-далко вероятно да не се получи до аквапланинг, тоест от качеството на гумата влияе ли се или не?