Избор на акумулатор

Избор на акумулатор
Акумулаторът по своята същност е батерия. Функцията му във всяко едно превозно средство, било то кола, камион, мотор, каравана, моторна лодка и др., е да доставя нужната електрическа енергия, за да може двигателя да стартира,  всички ел.системи да заработят и след това да продължи да осирурява заряд дори и при спрян двигател.

 5 от 73 гласа

Имате възможност да оцените тази статия!

Без него, те няма как да фунционират. За това, още при първите признаци на забавяне или проблем при запалаването, веднага трябва да се провери напрежението на акумулатора.
 
Когато е зареден, то трябва да е между 12.4V и 12.6V. Ако е под 12.4V, трябва да бъде поставен за зареждане. Ако и след зареждане напрежението продължава да е по-ниско, най-вероятно е дошъл моментът за смяна.

КАК ДА ИЗБЕРА НОВ АКУМУЛАТОР?
При избор на нов, трябва да се съобразяваме с техническите изискванията на автомобилa ни, свързани с вид акумулатор, размер, разположение на полюсите и захващане на клемите, капацитет и стартов ток. Честа практика е тези показатели да се гледат от досегашния акумулатор, но винаги трябва да допускаме вероятността той да не е бил подбран съвсем правилно. Най-сигурно е когато се направи справка за параметрите в упътването от производителя на автомобила (или друго превозно средство, за което избираме).

Ако не разполагате с него, допитайте се до компетентен сервиз или до специализиран магазин за авточасти и консумативи. В Мототехника БГ винаги имате на разположение опитен консултант за всякакви въпроси, свързани с авто и мото техниката.

Нека да разгледаме накратко какво представляват тези параметри и защо са важни:

СТАРТОВ, ТЯГОВ и ПОЛУТЯГОВ АКУМУЛАТОР. Те са основните видове оловно-киселинни акумулатори (най-разпространените):
- Стартов /предимно за леки и лекотоварни автомобили/ – доставя електричество до стартера, запалителната система на двигателя, светлинната уредба и всякакви електрически и електронни системи, с които е снабдено превозносто средство. Той има стартов ток, пригоден е да дава голяма мощ за кратко време и да работи с интервално подаване. Не е конструиран по начин, че да издържа много на брой цикли на дълбок заряд и за това не е подходящ да складира и отдава непрестанен ток за дълго, както другите видове;
- Тягов /за електромобили, елетрокари, соларни панели, лодки с ел. двигатели, инвалидни колички, голф колички и др./ – използва се за основен източник на непрекъсната енергия. Наричат го още тягова батерия. Предназначен е да дава постоянен ток за продължителен период. Също така може временно да съхраняват енергия от вятърни турбини. Има по-голям капацитет и повече цикли на зареждане/разреждане от стартерния;
- Полутягов /за  различни класове автомобили, джипове, каравани, кемпъри, моторни лодки, яхти, строителна техника и др./ - той е тип стартов акумулатор, който споделя някои от харакртеристиките на тяговия. Има повишена толерантност за дълбок заряд и затова издържа на по-голям брой цикли на пълно зареждане/разреждане, без това да го уврежда и може да складира и отдава ток за доста по-дълго време от обикновения стартов. Но не достига до по-добрите в това отношение характеристики на изцяло тяговия;

Оловно-киселинните акумулатори се различават и по вид технология. Могат да бъдат: 
Cell (с течен електролит), които се делят на обслужваеми (от време на време допълваме електролитна течност, когато намалее) и необслужваеми (не е необходима такава грижа);
Gel (гелообразен електролит) - безопасни и надеждни, но по-чувствителни на неправилна експлоатация;
AGM (снабдени със сепаратор от стъклена вата, наепоена с електролит, която осигурява постоянен контакт с плочите и не позволява разплискване) - това е нова технология, предпочитана при автомобили от висок клас. Тези акумулатори имат голяма устойчивост при вибрации и са с висок стартов ток.

/статията продължава надолу/

Изгодно през Ноември

Избор на акумулатор II
РАЗМЕР. Отнася се до физическите размери (ширина, височина, дължина) на кутията на акумулатора, които трябва да съответстват на пространство в купето, предвидено от конкструкторите на превозното средство. Производителят на автомобила винаги указва допустими граници, в рамките на които може да се прави избор. В горната граница на физическия размер са по-мощните акумулатори, но когато избираме трябва да спазим и препоръчителния минимален и максимален капацитет (ампер-часа). При самия монтаж е важно акумулаторът да бъде добре прикрепен и неподвижен. Ако при работа не е стабилен и има вибрации, се съкращава живота му. 

ПОЛЯРИТЕТ или разположение на полюсите (+/-). В това отношение акумулаторът може да бъде два типа: 
- десен (+), когато плюсът е от дясната страна;
- ляв (-), когато плюсът е от лявата;
Посоките се отчитат като се застане фронтално с лице към акумулатора. В България повечето коли са с десен (+). Но преди да купувате новия, задължително трябва да се уверите какъв трябва да е вашия.

КЛЕМИ и захващането им. Различава се размера на диаметъра на клемите. Има установени стандарти, според които могат да бъдат:
- Европейски тип: плюсова (+) клема 19.5 мм диаметър, минусовата (-) клема 17.9 мм диаметър;
- Азиатски тип: плюсова (+) клема 14.7 мм диаметър, минусовата (-) клема 13.901 мм диаметър;
- Отделно има и американски тип, при които от предната страна на акумулатора директно излизат плюсовата и минусовата шпика, снабдени с резба;

СТАРТОВ ТОК  CCA (Cold Cranking Apms) се измерва в ампери (А). От този параметър разбираме за тока, който стартовия тип акумулатор осигурява за двигателя в момента на запаване. Той трябва да е съобразен с мощността и с вида на двигателя на автомобила, за да осигурява винаги безпроблемно палене (това също научаваме от указанията на производителя). Дизеловите двигатели обикновено имат нужда от по-голям стартов ток.

КАПАЦИТЕТ (Ah). Той се измерва в ампер-часа (Ah). От него зависи колко време при стандартно натоварване акумулаторът може да отдава заряд. 
Това е един от най-честите параметри, по който се избират и ри търсене обикновено ги откриваме сортирани по подобен начин:

- до 49Ah

По-големият капацитет осигурява: 
- по-дълга работа на всички нуждаещи се от електричество системи при спрян двигател (забравени фарове, аудио система, аларми, ел.стъкла и др.);
- повече на брой стартирания при затруднено запалване (и при ниски температури); 
- по-дълъг пробег с повреден алтернатор;
- повече толеранс към различни неизправности по ел.инсталацията в следстивие на обща амортизация;
- и като цяло по-дълъг експлоатационен живот на акумулатора;

Но по-големият капацитет е свързан и с по-голям физически размер, и с по-висока цена. 

Когато избираме нов акумулатор, винаги е препоръчително да изберем този с възможно най-големия капацитет, който характеристиките на нашия автомобил ни позволяват. Така ще сме максимално подсигурени за всякакви условия. Да не забравяме, че те се амортизират по-бавно и могат да имат дори и над двойно по-дълъг живот, в сравнение с по-слаб.
 
Ако не държим да се презастраховаме за извънредни ситуации, трябва да направим оценка на реалните потребности на нашия автомобил и да изберем този капацитет, който ще има достатъчна производителност и ще ни върши безпроблемна ежедневна работа. Не са еднакви нуждите на кола, която изпълнява предимно кратки пътувания в града, с тези на същата, която преобладаващо пътува на дълги разстояния по магистралата или пък ако е снабдена с много технологии, изискващи повече електрическо захранване.

Но не трябва да рискуваме да взимаме по-малък капацитет от препоръчителния или необходимия, защото това ще означва недостатъчна производителност на ток, което води до свръх натоварване и преждевременно амортизиране на акумулатора. 

След като вече сме се ориентирали в нужните параметри, следващата стъпка е да изберем марка акумулатор, която да отговори на критериите ни за качеството и не на последно място да намерим най-изгодната цена, задължително от специализиран магазин, който ще гарантира оригиналността на продукта. Не забравяйте да се възползвате от възможностите за еко-цена, като върнете стария. На пазара съществуват множесто производители. С високо качество се отличават традиционни марки като Bosch, Varta, Exide, Optima и др. които предлагат широка гама и богат избор, разпределен в различни класове. Крайният избор е винаги Ваш!

2 Коментара

 bate pepo каза: 
  24 юни, 2017, 10 ★ 12ч

И аз съм за, да се взима максимално мощен. Може да влагаш малко повече пари да го купиш, но после компенсира със гасенето на колата, а и ти служи двойно по-дълго.

 VRB каза: 
  30 юни, 2017, 02 ★ 51ч

Bosch най-добре. Високият клас няма грешка, аз съм с такъв. Взимайте максимално мощни винаги. Парите не са кой знае колко повече. После се избиват като не трябва да купуваш след година нов.

Добавете коментар

(*)
(*)
(*)

Акумулатори


Автоаксесоари


Багажници и тегличи


Електроника и мултимедия


Автокозметика


Автохимия


Масла


Добавки


Измиване и почистване на стъкла


Стелки за кола


Течности


Крушки


Летни гуми


Зимни гуми