•РАЗМЕР. Отнася се до физическите размери (ширина, височина, дължина) на кутията на акумулатора, които трябва да съответстват на пространство в купето, предвидено от конкструкторите на превозното средство. Производителят на автомобила винаги указва допустими граници, в рамките на които може да се прави избор. В горната граница на физическия размер са по-мощните акумулатори, но когато избираме трябва да спазим и препоръчителния минимален и максимален капацитет (ампер-часа). При самия монтаж е важно акумулаторът да бъде добре прикрепен и неподвижен. Ако при работа не е стабилен и има вибрации, се съкращава живота му.
•ПОЛЯРИТЕТ или разположение на полюсите (+/-). В това отношение акумулаторът може да бъде два типа:
-десен (+), когато плюсът е от дясната страна;
-ляв (-), когато плюсът е от лявата;
Посоките се отчитат като се застане фронтално с лице към акумулатора. В България повечето коли са с десен (+). Но преди да купувате новия, задължително трябва да се уверите какъв трябва да е вашия.
•КЛЕМИ и захващането им. Различава се размера на диаметъра на клемите. Има установени стандарти, според които могат да бъдат:
-Европейски тип: плюсова (+) клема 19.5 мм диаметър, минусовата (-) клема 17.9 мм диаметър;
-Азиатски тип: плюсова (+) клема 14.7 мм диаметър, минусовата (-) клема 13.901 мм диаметър;
-Отделно има и американски тип, при които от предната страна на акумулатора директно излизат плюсовата и минусовата шпика, снабдени с резба;
•СТАРТОВ ТОК CCA (Cold Cranking Apms) се измерва в ампери (А). От този параметър разбираме за тока, който стартовия тип акумулатор осигурява за двигателя в момента на запаване. Той трябва да е съобразен с мощността и с вида на двигателя на автомобила, за да осигурява винаги безпроблемно палене (това също научаваме от указанията на производителя). Дизеловите двигатели обикновено имат нужда от по-голям стартов ток.
•КАПАЦИТЕТ (Ah). Той се измерва в ампер-часа (Ah). От него зависи колко време при стандартно натоварване акумулаторът може да отдава заряд.
Това е един от най-честите параметри, по който се избират и ри търсене обикновено ги откриваме сортирани по подобен начин:
-
до 49Ah
По-големият капацитет осигурява:
-по-дълга работа на всички нуждаещи се от електричество системи при спрян двигател (забравени фарове, аудио система, аларми, ел.стъкла и др.);
-повече на брой стартирания при затруднено запалване (и при ниски температури);
-по-дълъг пробег с повреден алтернатор;
-повече толеранс към различни неизправности по ел.инсталацията в следстивие на обща амортизация;
-и като цяло по-дълъг експлоатационен живот на акумулатора;
Но по-големият капацитет е свързан и с по-голям физически размер, и с по-висока цена.
Когато избираме нов акумулатор, винаги е препоръчително да изберем този с възможно най-големия капацитет, който характеристиките на нашия автомобил ни позволяват. Така ще сме максимално подсигурени за всякакви условия. Да не забравяме, че те се амортизират по-бавно и могат да имат дори и над двойно по-дълъг живот, в сравнение с по-слаб.
Ако не държим да се презастраховаме за извънредни ситуации, трябва да направим оценка на реалните потребности на нашия автомобил и да изберем този капацитет, който ще има достатъчна производителност и ще ни върши безпроблемна ежедневна работа. Не са еднакви нуждите на кола, която изпълнява предимно кратки пътувания в града, с тези на същата, която преобладаващо пътува на дълги разстояния по магистралата или пък ако е снабдена с много технологии, изискващи повече електрическо захранване.
Но не трябва да рискуваме да взимаме по-малък капацитет от препоръчителния или необходимия, защото това ще означва недостатъчна производителност на ток, което води до свръх натоварване и преждевременно амортизиране на акумулатора.
След като вече сме се ориентирали в нужните параметри, следващата стъпка е да изберем марка акумулатор, която да отговори на критериите ни за качеството и не на последно място да намерим най-изгодната цена, задължително от специализиран магазин, който ще гарантира оригиналността на продукта. Не забравяйте да се възползвате от възможностите за
еко-цена, като върнете стария. На пазара съществуват множесто производители. С високо качество се отличават традиционни марки като
Bosch,
Varta,
Exide,
Optima и др. които предлагат широка гама и богат избор, разпределен в различни класове. Крайният избор е винаги Ваш!
2 Коментара
VRB каза:
30 June, 2017, 02 ★ 51ч
Bosch най-добре. Високият клас няма грешка, аз съм с такъв. Взимайте максимално мощни винаги. Парите не са кой знае колко повече. После се избиват като не трябва да купуваш след година нов.
bate pepo каза:
24 June, 2017, 10 ★ 12ч
И аз съм за, да се взима максимално мощен. Може да влагаш малко повече пари да го купиш, но после компенсира със гасенето на колата, а и ти служи двойно по-дълго.