Грижа за турбо двигателя

Грижа за турбо двигателя
Двигателите с турбокомпресор са сравнително нова концепция. Това е причина много хора, които са преминали от традиционните автомобили с атмосферни двигатели (с механичен компресор, задвижван директно от двигателя), да не са наясно, че турбото изисква по-специфични грижи.

 4.5 от 52 гласа

Имате възможност да оцените тази статия!

Няма значение дали става дума за бензинов или дизелов турбо двигател, има някои основни принципи, които трябва да се спазват, за да не се стига до повреди и бързо амортизиране.

1. При стартиране, оставете колата да поработи поне минута на празен ход. Турбото се нуждае от добро смазване, удачно е да дадем възможност да се повиши малко температурата в двигателя и да позволим на маслото плътно да облее компонентите. Особено през зимата или при ниски външни температури, когато колата е твърде студена. Ако потеглим без да изчакаме, системата няма да е достатъчно смазана и това би породило триене на места като турбиновия вал. Това е важен компонент, който заради триенето със сигурност ще се повреди и ще се наложи смяна.

2. Когато палите двигателя, правете го без да натискате газта. Всъщност това е нещо, което трябва да ви бъде навик при всеки тип двигател. Особено при дизеловите, при които частите са по-тежки и натискът при действие по-голям, е важно да се избягва, тъй като принуждаваме двигателя да извършва много по-големи допълнителни усилия и в дългосрочен план създаваме условия за преждевременно износване. Турбото също страда, тъй като го караме да заработи твърде интензивно, преди да е успяло да започне смазване на турбината от маслото.  Същото важи и за останалите части от турбото. Така че е най-добре да стартираме двигателя при натиснат съединител (спестяваме усилие на стартера) и без да подаваме газ. 

3. Не пришпорвайте и не натоварвайте двигателя на студено. Както казахме, доброто смазване е жизнено важно за всяко турбо. Ако още от запалването започваме с преминаване към 4000 rmp (оборота в минута) и подлагаме мотора на голямо натоварване (подаваме силно газ), ще причиним щети по онези компоненти в системата, които не са имали време да бъдат добре смазани за работа, включително турбокомпресора. Докато моторът е студен, е препоръчително да не се надвишават 2000 rmp и подаването на газ да е умерено. Ако искаме да можем да шофираме "пъргаво", трябва да изчакваме не само водата да е достигнала оптималната си температура, но и маслото да се е загряло, за което е нужно двигателят да е поработил най-малко 15 минути.

4. Винаги използвайте най-висококачествени масла и филтри. Маслото е кръвта на нашия двигател. От него зависи гладкото протичане на работа на механиката и е изключително важно то да дава надеждна защита на всички елементи, дори и в условия на най-екстремни натоварвания при мощни машини. За това, не бива да рискуваме с недостатъчно добри масла или пък такива, които дори и неразпечатвани, са престоявали дълго време в склад или гараж. Най-качествени обикновено са синтетичните масла. Те имат по-добри характеристики от другите, по-устойчиви са при работа и запазват свойствата си за по-дълго (измерено в по-голям пробег километри). Що се отнася до филтрите, те са бариерата, която предпазва от попадане на замърсявания, сажди и остатъчни частици от маслото между компонентите на прецизната механика в мотора. Затова качеството им е също от голямо значение. 

Много е важно маслото периодично да се проверява. Ако двигателят консумира масло, може да се окаже, че му липсва достатъчно смазочно вещество, а това винаги нанася необратими щети. Периодичният контрол на нивото помага да забележим ако е спаднало и веднага да долеем. Препоръчително е в колата винаги да имаме под ръка масло за доливане (1л). Това правило важи за всички видове двигатели, не само при турбото.

/статията продължава по-надолу/

Изгодно през Ноември

Грижа за турбо двигателя II
5. Спазвайте интервалите за обслужване и поддръжка на автомобила, не ги надвишавайте. Дори го правете предсрочно. Без да бъдем параноици, трябва да знаем, че интервалите за задължително обслужване по поддръжката на автомобилите, които посочват производителите, се определят като средностатистически, на базата на широки проучвания. Понякога има местни фактори, които биха могли да оказват влияние. Посочените периоди не трябва да се надвишават, но никога не е излишно и да изтеглим малко по-напред времето. Особено когато става дума за смяна на масло. Дори и да е все още с добри характеристики, престояването му, макар и в автомобила, малко или много оказва влияние. Ако искаме да сме сигурни в най-доброто, е по-добре да го сменяме всяка година, дори и то да е синтетично, тип Long-Life или друго, позволяващо по-голям пробег. Заедно с него сменяйте масления филтър. Следете и за редовна смяна на въздушния филтър, за изправността на изпускателната система, катализатора, състоянието на маркучите на турбото, интеркулера. 

6. Не злоупотребявайте на ниска предавка да насилвате двигателя за високи обороти, както и обратното - да карате на високи предавки с ниски скорости. Това също е част от обичайните грижи при всички видове двигатели, но е от още по-голямо значение при турбото. Ако изискваме прекалено много от него при нисък режим на работа, например 1200 rmp, подлагаме компонентите на твърде голямо натоварване. С времето се нанасят щети по горивните камери и цилиндрите. При турбодизелите може да претоварим и повредим ЕГР клапана, а подмяната му е скъпа. В такива моменти турбото се намира извън своята зона на комфорт, не може да постигне необходимото налягане за издухване и това му пречи да функционира правилно.

7. Винаги оставяйте турбото да си „отдъхне“, преди да изключите двигателя. Този съвет е наистина важен. Ако сме шофирали продължително време с висока скорост или сме се движили из града (с обичайното за трафика често тръгване/спиране), турбото ще има нужда да си отдъхне, преди да се изключи автомобила от контакт. Няколко минути са напълно достатъчни. Какво означава това? Ако изключим двигателя от раз веднага след спирането, процеса на циркулиране и смазване ще бъде прекратен, но във вътрешността на турбото все още ще се намира масло, което все ще се овъгли, тъй като температурата в турбината ще е твърде висока. Това е истински топлинен удар. Турбо бензиновите двигатели са особено чувствителни в това отношение, тъй като температурите при работа им са много по-високи в сравнение с турбо дизеловите.
Такава мярка често представлява неудобство откъм време, но пък има пъти, когато може да си позволим да не изчакваме. Например, когато сме пристигнали и се въртим да намерим място за паркиране, тази минути маневриране, при които не са се вдигали оборотите на двигателя, ни позволяват да го изключим веднага след като сме спрели. Или ако сме карали по-бавно и равномерно, после и половин минута изчакване ще е достатъчна. 

Ако спазваме тези няколко неща, ще имаме здрав и надежден двигател за много години и за много километри. И ще си спестим много разходи, които иначе бихме дали за ремонти.

2 Коментара

 Ender каза: 
  05 юли, 2017, 01 ★ 07ч

Ne sym karal dosega s turbo. Znam, che darpa yako kato natisnesh gazta, i che harchi po-malko benzin shtoto ne vzima energia ot dvigatelq. Ama ne znaeh, che chak tolkova razliki ima kogato karash i che trqbva vse da go chakash.

 Тони каза: 
  05 юли, 2017, 22 ★ 14ч

Много полезна статия!

Добавете коментар

(*)
(*)
(*)

Акумулатори


Автоаксесоари


Багажници и тегличи


Електроника и мултимедия


Автокозметика


Автохимия


Масла


Добавки


Измиване и почистване на стъкла


Стелки за кола


Течности


Крушки


Летни гуми


Зимни гуми