5. Спазвайте интервалите за обслужване и поддръжка на автомобила, не ги надвишавайте. Дори го правете предсрочно. Без да бъдем параноици, трябва да знаем, че интервалите за задължително обслужване по поддръжката на автомобилите, които посочват производителите, се определят като средностатистически, на базата на широки проучвания. Понякога има местни фактори, които биха могли да оказват влияние. Посочените периоди не трябва да се надвишават, но никога не е излишно и да изтеглим малко по-напред времето. Особено когато става дума за смяна на масло. Дори и да е все още с добри характеристики, престояването му, макар и в автомобила, малко или много оказва влияние. Ако искаме да сме сигурни в най-доброто, е по-добре да го сменяме всяка година, дори и то да е синтетично, тип Long-Life или друго, позволяващо по-голям пробег. Заедно с него сменяйте масления филтър. Следете и за редовна смяна на въздушния филтър, за изправността на изпускателната система, катализатора, състоянието на маркучите на турбото, интеркулера.
6. Не злоупотребявайте на ниска предавка да насилвате двигателя за високи обороти, както и обратното - да карате на високи предавки с ниски скорости. Това също е част от обичайните грижи при всички видове двигатели, но е от още по-голямо значение при турбото. Ако изискваме прекалено много от него при нисък режим на работа, например 1200 rmp, подлагаме компонентите на твърде голямо натоварване. С времето се нанасят щети по горивните камери и цилиндрите. При турбодизелите може да претоварим и повредим ЕГР клапана, а подмяната му е скъпа. В такива моменти турбото се намира извън своята зона на комфорт, не може да постигне необходимото налягане за издухване и това му пречи да функционира правилно.
7. Винаги оставяйте турбото да си „отдъхне“, преди да изключите двигателя. Този съвет е наистина важен. Ако сме шофирали продължително време с висока скорост или сме се движили из града (с обичайното за трафика често тръгване/спиране), турбото ще има нужда да си отдъхне, преди да се изключи автомобила от контакт. Няколко минути са напълно достатъчни. Какво означава това? Ако изключим двигателя от раз веднага след спирането, процеса на циркулиране и смазване ще бъде прекратен, но във вътрешността на турбото все още ще се намира масло, което все ще се овъгли, тъй като температурата в турбината ще е твърде висока. Това е истински топлинен удар. Турбо бензиновите двигатели са особено чувствителни в това отношение, тъй като температурите при работа им са много по-високи в сравнение с турбо дизеловите.
Такава мярка често представлява неудобство откъм време, но пък има пъти, когато може да си позволим да не изчакваме. Например, когато сме пристигнали и се въртим да намерим място за паркиране, тази минути маневриране, при които не са се вдигали оборотите на двигателя, ни позволяват да го изключим веднага след като сме спрели. Или ако сме карали по-бавно и равномерно, после и половин минута изчакване ще е достатъчна.
Ако спазваме тези няколко неща, ще имаме здрав и надежден двигател за много години и за много километри. И ще си спестим много разходи, които иначе бихме дали за ремонти.
3 Коментара
Да Да Да каза:
16 October, 2019, 16 ★ 37ч
Виждал съм хора, палят на -5 -10 зимата и още не е завъртял ключа и тръгва, това е идиотщина.Независимо зима или лято, особено зимата палиш и чакаш 3-4-5 Мин и докато не загрее оптимално не вдигаш повече от 3.500 оборота..Ама 80% го осъзнават това, когато влязът в сервиза. П.с. А това че някои не знаят на колко оборота и коя предавка карат и тръгват от 2ра или на баир карат с 1500 оборота и бие муцуна колата, там вече нещата са катастрофални.
Тони каза:
05 July, 2017, 22 ★ 14ч
Много полезна статия!
Ender каза:
05 July, 2017, 01 ★ 07ч
Ne sym karal dosega s turbo. Znam, che darpa yako kato natisnesh gazta, i che harchi po-malko benzin shtoto ne vzima energia ot dvigatelq. Ama ne znaeh, che chak tolkova razliki ima kogato karash i che trqbva vse da go chakash.