За много хора изборът носи конфорт при шофиране. Веднага ви прави впечатление, че педалите са само два, левият крак вече не трябва да се грижи за съединител и е голямо удобство докато се движите в града, да не ви се налага постоянно да сменяте предавки. Този навик бързо се усвоява.
Друго и много важно нещо, с което трябва да свикнете е, че автоматичната скоростна кутия изисква допълнителни грижи и специална поддръжка. Отстраняването на повреди по механиката и подмяната на компоненти в нея не е никак евтина. Ето няколко основни съвета, с които можете да я предпазвате от повреди и преждевременно износване.
Най-напред обаче, трябва да уточним, че тези съвети се отнасят най-вече за автоматични скоростни кутии с преобразувател на въртящ момент, т.е, най-традиционния вид автоматични скоростно кутии, които от десетилетия съществуват на пазара. Въпреки това, почти всеки от тях може да бъде приложен и за механичните скоростни кутии с пилотирани трансмисии (ETG, каквито има при автомобилите от група PSA – Рено, Пежо, Ситроен, Дачия), скоростните кутии с безстепенни трансмисии (CVT, често срещани при хибридни коли) или скоростни кутии с два съединителя, които са много разпространени навсякъде по света.
1. Когато паркирате задължително поставяйте първо ръчната спирачка, преди да превключите лоста в паркинг позиция “P” (parking)
Бихте ли оставили автомобил с ръчни предавки паркиран на път с голям наклон, включен единствено на първа скорост? Не, нали? Аналогично е и при автоматиците. Паркинг позиция “P”при автоматичната скоростна кутия не трябва да се използва вместо ръчна спирачка. Да, колата няма да мърда, но така бихме стоварили цялата ѝ тежест върху трансмисията, вместо върху спирачката. Това е огромно натоварване, за което трансмисията не е пригодена. Особено ако става дума за път със силно изразен наклон, всички компоненти от скоростната кутия биха били под критично натоварване, а това води до повреди, нежелани хлабавини и преждевременна амортизация. За това помнете: правилното действие е винаги първо да се включи ръчната спирачка, за да поеме тежестта и чак тогава се поставя лоста в позиция “P”.
2. При по-продължителен престой с работещ двигател, поставяйте в неутрален режим – лост в позиция “N“ (neutral, освободен от скорост)
Едно от предимствата на автоматика е, че никога не гасне. Можем да сме спрели с включена предавка и докато държим натисната спирачка, колата няма да помръдва. При традиционните автоматици, в този миг, преобразувателят на въртящия момент търпи леко триене и макар да е добре пригоден за това и допълнителното износване да е почти незабележимо, удачно е все пак лостът да се постави в позиция “N” (неутрална). Това не само допринася за предпазването на механиката, а по този начин и вибрациите, които се предават към купето, също ще са по-слаби. Но тук става дума за продължителни престои, не за изчакване на светофара. При спиране на светофари, оставайте в режим “D”и дръжте спирачката.
3. Маслото в скоростната кутия изисква стриктна периодична смяна. Не е излишно и редовно да се преглежда за течове в системата
Едва ли някои има съмнение, че маслото на двигателя трябва да се сменя на всеки няколко хиляди километра. Но е лесно да се забрави, че и за автоматичните скоростни кутии непрестанното и качествено смазване също е от жизнено значение за тяхната ефективна работа и дълготрайна защита. Това е особено важно при трансмисиите с преобразовател на въртящ момент и трансмисиите с двоен съединител, които се къпят обилно в масло, като например 6-степенните DSG трансмисии в автомобили от Volkswagen Grou. Помнете: Важно е да се избере подходяща трансмисионна течност и да се спазват точно интервалите за смяна и поддръжка, които производителят е указал.
/статията продължава по-надолу/