Полезни съвети за вашата автоматична скоростна кутия

Полезни съвети за вашата автоматична скоростна кутия
  • 09 юли, 2017 ★ 22:10ч
  • Карина
  • Видяно 1132 пъти
Ако сте преминали към кола с автоматична скоростна кутия, ще трябва да усвоите и някои нови навици при управлението и грижата за вашия автомобил.

 5 от 34 гласа

Имате възможност да оцените тази статия!

За много хора изборът носи конфорт при шофиране. Веднага ви прави впечатление, че педалите са само два, левият крак вече не трябва да се грижи за съединител и е голямо удобство докато се движите в града, да не ви се налага постоянно да сменяте предавки. Този навик бързо се усвоява. 

Друго и много важно нещо, с което трябва да свикнете е, че автоматичната скоростна кутия изисква допълнителни грижи и специална поддръжка. Отстраняването на повреди по механиката и подмяната на компоненти в нея не е никак евтина. Ето няколко основни съвета, с които можете да я предпазвате от повреди и  преждевременно износване.

Най-напред обаче, трябва да уточним, че тези съвети се отнасят най-вече за автоматични скоростни кутии с преобразувател на въртящ момент, т.е, най-традиционния вид автоматични скоростно кутии, които от десетилетия съществуват на пазара. Въпреки това, почти всеки от тях може да бъде приложен и за механичните скоростни кутии с пилотирани трансмисии (ETG, каквито има при автомобилите от група PSA – Рено, Пежо, Ситроен, Дачия), скоростните кутии с безстепенни трансмисии (CVT, често срещани при хибридни коли) или скоростни кутии с два съединителя, които са много разпространени навсякъде по света.

1. Когато паркирате задължително поставяйте първо ръчната спирачка, преди да превключите лоста в паркинг позиция “P” (parking)
Бихте ли оставили автомобил с ръчни предавки паркиран на път с голям наклон, включен единствено на първа скорост? Не, нали? Аналогично е и при автоматиците. Паркинг позиция “P”при автоматичната скоростна кутия не трябва да се използва вместо ръчна спирачка. Да, колата няма да мърда, но така бихме стоварили цялата ѝ тежест върху трансмисията, вместо върху спирачката. Това е огромно натоварване, за което трансмисията не е пригодена. Особено ако става дума за път със силно изразен наклон, всички компоненти от скоростната кутия биха били под критично натоварване, а това води до повреди, нежелани хлабавини и преждевременна амортизация. За това помнете: правилното действие е винаги първо да се включи ръчната спирачка, за да поеме тежестта и чак тогава се поставя лоста в позиция “P”.

2. При по-продължителен престой с работещ двигател, поставяйте в неутрален режим – лост в позиция “N“ (neutral, освободен от скорост)
Едно от предимствата на автоматика е, че никога не гасне. Можем да сме спрели с включена предавка и докато държим натисната спирачка, колата няма да помръдва. При традиционните автоматици, в този миг, преобразувателят на въртящия момент търпи леко триене и макар да е добре пригоден за това и допълнителното износване да е почти незабележимо, удачно е все пак лостът да се постави в позиция “N” (неутрална). Това не само допринася за предпазването на механиката, а по този начин и вибрациите, които се предават към купето, също ще са по-слаби. Но тук става дума за продължителни престои, не за изчакване на светофара. При спиране на светофари, оставайте в режим “D”и дръжте спирачката.

3. Маслото в скоростната кутия изисква стриктна периодична смяна. Не е излишно и редовно да се преглежда за течове в системата
Едва ли някои има съмнение, че маслото на двигателя трябва да се сменя на всеки няколко хиляди километра. Но е лесно да се забрави, че и за автоматичните скоростни кутии непрестанното и качествено смазване също е от жизнено значение за тяхната ефективна работа и дълготрайна защита. Това е особено важно при трансмисиите с преобразовател на въртящ момент и трансмисиите с двоен съединител, които се къпят обилно в масло, като например 6-степенните DSG трансмисии в автомобили от Volkswagen Grou. Помнете: Важно е да се избере подходяща трансмисионна течност и да се спазват точно интервалите за смяна и поддръжка, които производителят е указал.

/статията продължава по-надолу/

Изгодно през! Юли

Полезни съвети за вашата автоматична скоростна кутия II
4. Ако ще превключвате лоста през различни режими, правете го с натисната спирачка и при напълно спрял автомобил
Много от съвременните автоматици имат защитни механизми, които дори няма да ви позволяват да помръднете лоста, ако колата не се намира в абсолютен покой. Това предпазва механиката. Но при по-старите модели автоматични трансмисии няма такава защита и е честа и лесно допустима грешка, която води до щети. При превключване между режими “D” и “P”, от и към режим за заден ход “R”, помнете, че  колата трябва да е в покой. В противен случай, подлагаме механиката на насилствени действия, за каквито компонентите не са проектирани и това води до износване и повреди.

5. Внимавайте при аварии на пътя, при които се налага помощ за извеждане на автомобила!
Ключово е да сте запознати с указанията на производителя на вашия автомобил за този вид ситуации, за да сте наясно как правилно да подхождате, без да рискувате щети по скоростната кутия.
Ако по време на път имате авария, поради която автомобилът не може да продължи да се придвижва на собствен ход, помнете, че също както при ръчните трансмисии, така и при автоматичните, скоростите трябва задължително да са освободени и в неутрално положение (“N”), преди да се премине към теглене.  А самото теглене се извършва с бавна скорост и само на къси разстояния (за да не прегрее скоростната кутия).
Важно: Ако по някаква причина, не успявате да поставите автомобила в режим “N“, не позволявайте да бъде теглен. В такива случаи потърсете пътна помощ, която да го натовари и превози за ремонт. Ако трансмисията не е в неутрален режим и колата бъде теглена дори за кратък пробег, причинените щети по механиката могат да бъдат сериозни, а отстраняването струва много пари. 

6. Винаги щадете предавките
Старайте се да потегляте плавно, да не вдигате високи обороти докато сте в режим “N”, преди да преминете към ”D”.  При спускане по наклон, не се подлъгвайте да ползвате неутралния “N” , той не се използва по време на движение. В случая не би бил щадящ, а опасен. При по-модерни трансмисии, при спускане, вместо спирачка, бихте могли да преминете към ръчен режим “M” и да го комбинирате с ниска предавка. 

Добавете коментар

(*)
(*)
(*)