Важни детайли във връзка с техническите характеристики на моторните масла.
Маслата са с минерален и синтетичен произход. Минералните масла се получават при преработка на нефт, докато синтетичните масла са резултат от принципно различен метод – основното минерално масло се смесва с масло от синтетичен произход. Процес на синтез гарантира резултат отличаващ се с качество и чистота на моторните масла.
Трети вид масла са полусинтетичните, които са комбинация межу синтетични и минерални масла, полусинтетичните масла предлагат отличен баланс между цена и качество!
Основни предимства на синтетичните масла пред минералните:
- намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм
- по-добри вискозитетни характеристики, облегчен старт при ниски температури
- по-бавно стареене на маслото
- по-добри показатели при високи температури на работа на двигателя
- почти липсва нагарообразуване
- по-добри екологични показатели
Най-популярна сред класификациите на маслата по вискозитет е SAE, като последното и издание е SAE J-300. Според нея маслата се делят на 11 вискозитетни класа с три групи – зимни, летни и всесезонни масла.
Първите шест класа са с малък вискозитет и са предназначени за употреба при ниски температури, затова те са зимни масла и се обозначават 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Другите пет класа се се обозначават с 20, 30, 40, 50, 60 и са за работа при високи температури - т.е. летни”масла.
Така маслата се разделят според сезоните и съвсем логично следва, че смяната им следва смяната на сезона. Това неудобство може да бъде преодоляно с т.нар. всесезонни масла с подходящи за цялата година. Те се номерират (например) 0W-30, обърнете внимание на първата цифра - колкото по-малка е тя, толкова по-течливо е маслото през зимата, докато втората цифра говори за течливостта през лятото.
Спецификации на големите автомобилни производители, които трябва да спазвате при избора на мотори масла за конкретен автомобил:
API – американски изисквания за качество. Класификация SM – за бензинови двигатели | CI-4 за дизелови двигатели на товарни МПС
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) – европейска класификация на моторни масла
Масла клас А/В, обединяващ четири категории:
- А1/B1 – Масла за бензинови и дизелови двигатели с особено нисък HTHS вискозитет от 2,6 до 3,5 mPa.s.
- А3/В3 – Масло за леки и лекотоварни автомобили с бензинови и дизелови двигатели - добри вискозитетни показатели и дълъг срок на експлоатация.
- А3/В4 – Масло за леки и лекотоварни автомобили с добри вискозитетни показатели за бензинови и дизелови двигатели с директно впръскване.
- А5/В5 – Масло с добри вискозитетни показатели и дълъг пробег с нисък HTHS вискозитет предназначено за бензинови и дизелови двигатели.
Масла клас C – нов клас масла за дизелови двигатели с филтър за твърди частици и автомобили с TWC катализаторни уредби, обединява също четири категории:
- С1 – Нискофрикционни масла с High-Temperature-High-Shear по-голям от 2.9mPa.s. Създадени за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел по-малко от 0.5%.Отговарят на изискванията на Ford.
- С2 – Повтаря характеристиките на С1, като съдържанието на сулфатна пепел е по-малко от 0.8%. Тези масла отговарят на изискванията на Peugeot и Citroen.
- С3 – Това са масла за дизелови двигатели с DPF филтър и съдържание на сулфатна пепел по-малко от 0.8%. Отговарят на изискванията на почти всички европейски гиганти, като BMW, VW, Renault, Daimler Chrysler.
- С4 - Масла за дизелови двигатели с DPF филтър и съдържание на сулфатна пепел по-малко от 0.5%.
Масла клас Е – масла предназначени за товарни автомобили, автобуси и техника използвана в строителството, включва четири категории:
- Е2 – Отговаря на MВ 228.1.
- Е4 – Масла за тежък режим на двигателя с удължен пробег - за двигатели без DPF използва за основа MB228.5 - отговаря на Euro 1, 2, 3, и 4.
- Е6 – Отговаря на Euro 1,2,3, и 4 за двигатели с уредби за намаляване на вредните емисии. Ниско съдържание на сяра max 50 ppm, Low Saps масла - отговаря на МВ 228.51 и MAN 3477.
- Е7 – Масла за тежък режим на двигателя с удължен пробег - за двигатели с SCR и без DPF.
Важно е да се отбележи, че освен тези спецификации някой автомобилни гиганти имат и собствени!
Mercedes – Benz
- MB 228.1 - Универсално масло за дизелови двигатели с тежък режим на работа.
- MB 228.3 – Масла SHPD за дизелови двигатели с тежък режим на работа и с удължен пробег до 45000, както и за двигатели със свръхпълнене.
- MB 228.5 - UHPD моторно масло за тежко натоварени дизелови двигатели със свръхпълнене и директно впръскване, дълги интервали на смяна на маслото в лекия клас до 45 000 km, и в тежкия клас до 160 000 km.Отговарят на Euro 1 I Euro 2. Отговарят на АСЕА Е6 и Е7.
- MB 228.51 - UHPD моторно масло отнесени към MB 228.5 с изисквания за DPF филтър, отговарящи на Euro 4 двигатели - удоволетворяват АСЕА Е6.
- MB 229.1 - Масла за леки автомобили с дизелови и бензинови двигатели, по-високи изисквания от ACEA A2-96/A3-96 и B2-96/B3-96.
- MB 229.3 - Припокрива MB229.1 но с удължен интервал за пробег стигащ до 30000 km.
- MB 229.31 - Масла за леки автомобили с дизелов двигател и DPF филтър.
- MB 229.5 - Масла за леки автомобили с дълъг интевал на смяна стигащ до 30000 km.
- MB 229.51 - Масла само за дизелови двигатели на леки автомобили с DPF филтър и удължен интервал за смяна - 20 000 km.
BMW
- BMW Special - Масло за бензинови или дизелови двигатели произведени преди 1998 година.
- BMW Longlife-98 - Масло за някои бензинови двигатели призведени след 1998 година.
- BMW Longlife-01 - Масло за някой бензинови двигатели произведени след 2001 година.
- BMW Longlife-01 FE - Масло за някои бензинови двигатели произведени след 2001 година.
- BMW Longlife-04 - Масло за някои двигатели произведени след 2004 година.
Wolksvagen
- VW 500.00 - Моторно масло за дизелови и бензинови двигатели без свръхпълнене.
- VW 501.01 - Масови масла с нормална течливост за дизелови и бензинови двигатели без свръхпълнене.
- VW 502.00 - Моторно масло за съвременни бензинови двигатели с тежки експлоатационни режими - отговаря на API SJ.
- VW 503.00 - Масла за леки автомобили с бензинови двигатели с дълъг интервал на смяна достигащ до 30.000km, Longlife масла - за VW двигатели произведени след 1999г.
- VW 503.01 – Масла за дизелови двигатели със свръхпълнене.
- VW 504.00 - Покриват Euro 04 с нормали и удължени междусменни интервали. SAE 5W30.
- VW 505.00 - Всесезонно моторно масло за дизелови двигатели със и без свръхпълнене, съответства на API SF.
- VW 505.01 - Масло за дизелови двигатели с технология попма-дюза; SAE 5W40.
- VW 506.00 - Масло за дизелови двигатели със свръхпълнене и удължени междусменни интервали достигащи до 50.000km - съответства на АСЕА В4.
- VW 506.01 - Масла за дизелови двигатели помпа-дюза и с удължени интервали на смяна.
- VW 507.00 - Последна Wolksvagen норма за дизелови двигатели с DPF филтри в употреба след 2005 година, SAE 5W30.